2015. október 11., vasárnap

Plakátvagány-1.0

Szerettem volna valami olyat adni, ami nem az én véleményem az aukció plakátjairól, mert én talán elfogult lennék, vagy mi. Megkértem egy két embert, hogy nézze végig az aukció anyagát, ők ezt ajánlották. Van köztük, reklámszakember, művészettörténész, és filmes újságíró is. 

Kovács Gellért-Filmszerész




Őrült nők ketrece-Helényi Tibor plakátja


Két dolgot szeretnék mondani erről. Az első, hogy így kell, ezt kérem, úgyis mindenki megnézi majd, úgyhogy legalább a plakátja legyen olyan, hogy meglátja a munkás és keresztbe lenyeli a szájában parázsló Fecskét, aztán mehet az SZTK-ba, s nem jut el rá a moziba, s akkor legalább nem lesz állandóan tele nyitóhéten (is) az a rohadt Corvin. A másik, hogy tessék megfigyelni, már abban az időben is tartoztak ám a filmekhez szlogenek! Itt is van egy, ott a cím alatt, nem is rossz, csak egyetlen baj van vele: maradéktalanul felesleges.






Félelem a város felett-Sándor Katalin plakátja

Komolyan mondom, ha ezzel a stílussal diafilm jelent volna meg e krimi alapján (melyből ugye Fincher is bőven lopkodott a Hetedikbe, de jól csinálta, nem baj), simán megvettem volna, s a Hófehérke meg a többi között lehetett volna vetíteni a kisszobában azokon a sült tök illatú, szép emlékű hidegebb estéken. Persze, nem vette volna meg senki a gyerekének, elvégre mégis egy sorozatgyilkosos történetről van szó, de mit lehet tenni, ez jut eszembe erről az egészen remek plakátról. Meg az, hogy Belmondónak kicsit túl nagy a szája.






A Bolygó neve : Halál-Merczel Péter plakátja



Csodálatos plakát. Azt hiszem, azért is olyan népszerű, mert ugyan hihetetlenül csúnya, meg hát, mondjuk ki, gagyi, de közben mégse igénytelen – sokkal inkább arcátlan. Ki nem szarja le James Cameront vagy H. R. Gigert? Bátran szembemegy a hollywoodi marketing elvárásaival, melyek ugye nálunk akkor még nem tudtak errefelé követelőzni. Minimalista göngyszem, akarom mondani, szörnyszem.






 Idefigyeljenek emberek

E plakát küldetése meglehetősen homályos. Nyilván nem a moziba akarta visszacsábítani az embereket, hisz akkortájt mentek rendesen, sőt néha még a jegyszedő nénik se tudták kizavarni onnan őket, meg hát azt nézte a publikum, ami volt, szóval a címek puszta felsorolása inkább csak tényszerű, mint csábító. Abban már talán lehet valami, hogy a plakátozónak öltözetetett Alfonzó ajánlotta a néznivalót, de hát szinte oda se néz, inkább csak siet elfele, hogy ez is megvolt, cserélem a moképes sapkát egy másikra, s lehet tovább dolgozni a Népköztársaság útján, aztán jöhet a Kőbányai. Tehát igazából pont annyira értelmetlen a hirdetés, mint a korabeli összes reklám, de színes és pofás és a falamra kiraknám.
 






  A Kobra-John Alvin plakátja


Itt meg ugye kábé fordított a helyzet, a magyar találékonyság maximum a címben szemtelenkedik az eredeti title alatt, hiszen originálisan nem egy kígyó, hanem a kígyónak nevezett öntörvényű (milyen más?) rendőr a címszereplő. Bírom egyébként, hogy így hagyták a dolgot, mármint annyiban, amennyiben, mert Stallone figurája, ahogy saját szobraként pózol feketébe’, hegesztőpisztolynak is beillő fegyverével, olajosan csillogó bőrével és napszemüvegével, Eastwood szivarkáját fogpiszkálóra cserélve is, meg mindenhogyan is, annyira, tökéletesen és letisztultan cool, hogy nagyon. Ezt nyilván tudták a Mokép döntnökei anno, legfeljebb nem így nevezték a dolgot.  






 Száguldó falka- Futó Tamás plakátja


Elképesztően dinamikus, külön kis poén benne a juharlevél a feliratban – tudjuk, mert kanadai! Egyébként maga a film nem olyan vad, mint a plakát, viszont irtó cuki és katartikus, annak idején rengetegszer láttam. Kedvet kaptam most is.









Csipkerózsika-Sóti Klára plakátja 

Persze, jók voltak azok az NDK (meg csehszlovák) mesefilmek, viszont ez a plakát azért érdekes, mert annyira gyönyörű, hogy az ember legszívesebben letojná a filmet, amit reklámoz, s e rajz alapján rendelne egész estés mozgóképet. Kontraproduktív, mondhatni.






 


Kóma - Pócs Péter plakátja

Értjük: BE VAN ÁRAZVA  a szerv! Üzen a moziplakát, direktbe. Lehetne kínos is, de nem az, hanem menő. Ilyen persze biztos nem történt volna nálunk – a szervkereskedelem csak a rothadó kapitalizmusban fordulhatott elő, arról is szól a film, hogy ott őrület, mik mennek. Be lehetett mutatni, elrettentő, szórakoztató példaként.
 





Vízipók-csodapók

Voltak idők, amikor még egy tévésorozat rövidre szerkesztett változatát is be lehetett mutatni a filmszínházakban, nem csak azért, mert mindegy volt, hanem mert ott is jól nézett ki és volt értelme. E logika mentén rajzolódott a plakát is, semmi trükközés: ott a Vízipók, meg a Keresztes barátja, utóbbi figura mondjuk jóval hangsúlyosabb, azaz nagyobb. De tök megértem, én is jobban szeretem, ő a lúzer, aki a végén mindig levonja a tanulságot – konkrétan azt ugye, hogy a címszereplő bármit csinálhat, így is, úgy is: Csodapók. Legalább a plakáton hadd nyerjen már a Keresztes.






 Pál utcai fiúk

 
Na jó, hát ez az összes közül a legszellemesebb: elvtársak, minek szórakozni, kiírjuk a címet pálutcai betűtípussal és kész, mindenki tudja, miről van szó. Jó, persze, ahogy gondolják, legyen a háttér zöld, vörös véletlenül se, nehogy azt gondolja bárki, hogy esetleg oda szurkolunk. Meg egyébként is „felújítás”, ki figyel már ilyenkor a plakátra. (Ami, mármint a felújítás, egyébként azt jelentette, hogy már ment moziban, de most megint megy. )


                                            és ha többire is kiváncsi valaki 










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése